Hoe versterk je de kans om de organisatiecultuur te versterken (of veranderen) is door mensen aan te nemen die passen bij de (gewenste) cultuur. Interessant is om hiervoor de ASA-theory (Schneider, 1995) te gebruiken.
ASA-Theorie
ASA betekent attraction (aantrekking), selection (selectie) & attrition (afstoting). Volgens Schneider wordt het klimaat bepaald door de persoonlijkheid (doelen, waarden) van belangrijke mensen in de organisatie, vooral de eigenaar(s) en het topmanagement. Zij zorgen ervoor dat mensen die hetzelfde profiel van waarden en doelen hebben worden aangenomen, worden “gesocialiseerd” in de richting van dat profiel en dat die waarden en doelen consistent worden gecommuniceerd en geoperationaliseerd. Mensen die niet passen bij het klimaat zullen vertrekken (attrition).
Attraction
Als het gaat om aantrekking, dan hebben werkgever en werknemer hier invloed op. Als men tijdens het wervingstraject merkt dat subtiele gedragingen qua cultuur niet matchen, dan zal een of beide partijen zich terugtrekken uit het proces. Denk hierbij bijv. aan de manier waarop mensen zichzelf voorstellen, de (in)formele sfeer, de werkomgeving en manieren van communiceren.
Selection
Een voorbeeld: Zappos (Amerikaan bedrijf) selecteert kandidaten o.b.v. hun persoonlijke waarden die matchen met hun bedrijfscultuur. Uiteraard kijken ze ook naar de technische en ervaringsvereisten, alleen besteden de een geheel tweede gesprek om te onderzoeken of er voldoende overeenkomsten zijn qua cultuur.
Attraction
Mensen zijn gemotiveerd om een omgeving op te zoeken die past bij hun persoonlijke waarden en verlaten juist omgevingen die dit niet zijn. Dit komt omdat mensen zoeken naar steun voor sociale identiteit en de kans op conflicten wil voorkomen.
Algemene tips over solliciteren tref je op: www.vacature.mvpsolutions.nl